احمد امیری
آبادان خبر _ از پذیرش مسئولیت «محمدرضا اسکندری» در سازمان منطقه آزاد اروند زمان چندانی نمیگذرد و او در همین روزهای اندک نشان داده از نظر پاسخگویی و ارتباط با رسانهها، رویکرد متفاوتی دنبال میکند.
در روزگاری که مسئولان انتصابی و انتخابی آبادان و خرمشهر ضرورتی برای پاسخگویی و ارتباط با افکار عمومی قائل نیستند، مدیرعامل جدید منطقه آزاد بخشی از زمان خود را وقف بهبود پاسخگویی و گسترش رویههای ارتباطی سازمان متبوع خویش کرده است.
اسکندری 20 روز پس از آغاز سرپرستیاش، نخستین «نشست خبری و هماندیشی با اهالی رسانه» را برگزار کرد. حالا اما دو ماه از حضورش در اروند میگذرد و 22 روز پس انتصابش بهعنوان مدیرعامل سازمان، نخستین «نشست میز خدمت و ارتباط مردمی» را تشکیل داده است. در رویدادی که خود و مدیرانش را موظف کرده «رو در رو با مردم» و به دور از تشریفات همیشگی؛ برای گلهها و گرههایشان، گشایشی باشند.
فراتر از اینها او دربهای بستهی حوزهی مدیریت در ساختمان کاخگونه سازمان را گشوده و در مقام میزبان مرتب با مسئولان و ذینفعان بخشهای گوناگون دیدار میکند. و به اقتضای آنکه باید بداند در همهی این سالها چه بر سر «منطقه آزاد اروند» آمده، بیشتر شنونده است تا یگانه سخنگوی محفل!
در همهی این 60 روز حضور در اروند، کوشیده از ظرفیتهای رسانهای بهره گیرد و برای پاسخگویی به پرسشهای فراوان و شنیدن نقدهای همیشگی، انرژی و فرصت کافی داشته باشد. او که سالها سکانداری وزارت جهاد کشاورزی و بعدها مدیرعاملی سازمان اقتصادی کوثر را عهدهدار بوده بهواسطهی دوری از فضای استان، بدیهی است اهالی رسانه آبادان و خرمشهر برایش ناشناس باشند. همین میتواند فرصت شکلگیری فضای اعتماد میان او و رسانههای اروند را به درازا کشاند.
میتوان و البته باید به پاسخگویی بلادرنگ اسکندری به پیامها و پرسشها؛ بهعنوان دیگر ویژگی ممتاز او نیز اشاره کرد. دستکم برای نگارنده و برخی همکاران چنین فرضی قابلاثبات بوده است.
این رویکردهای تازهی ارتباطی به دلیل فراهم آمدن فرصتهای چندگانه پرسشگری، طلیعهی امیدوارکنندهای است. بدان شرط که صرفاً محدود به زمان اکنون و همین مصداقها نشده و مادامیکه اسکندری و حلقهی او در منطقه حضور دارند؛ ارتباط با رسانه و الزام به پاسخگویی، رویهای جاری و رایج باشد.
گسترش تعامل و ارتباط سازمانی، فراتر از توان فردی «شخص مدیرعامل» است. با همهی ظرفیتها و ویژگیهای «اسکندری»، اکنون آن واحدی که باید بهتناسب رویکردهای ارتباطی مدیرعامل جدید هماهنگ و متحول شود، «روابط عمومی» سازمان است. واحدی که عادت داشته همواره در نقش متولی تبلیغات و عاملی خبررسان ایفای نقش کند نه در قامت «مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل»! «بینالملل» هم از آن لقبهایی شده که بیشتر به کار زینت پستهای سازمانی آمده و البته بیتناسب با عملکرد و ماموریتهای جاری و واقعی آنها!
در این روزگار تازه اگر همهچیز سازمان جور باشد تا هنگامیکه عضو ارتباطاتیاش، متناسب با پیکرهی کل این سیستم همخوان و همآهنگ نباشد، به موجودی ناقص میماند. واحدی سیاستگذار و راهبر در ارتباطات که موازی با ماموریت دیگر بخشها، در هدایتگری و شکلدهی به افکار عمومی پیشگام باشد. ماموریتی که به هر دلیل موجه یا ناموجه؛ بهاندازهی انتشار خبر و عکس رویدادها و رویههای داخلی سازمان منطقه آزاد اروند تقلیل یافته است.
گذشت زمان روشن میسازد که مدیران تازه برآمده سازمان منطقه آزاد، در اندیشهی تحول ارتباطی هستند یا دنبالهروی بازیهای خبری اسلاف خویش؟! همچون برخی مدیران گذشته که بر سر عکسهای خود با همکاران روابط عمومی بارها مجادله داشتند!
در گذشتهای نهچندان دور برای برخی مدیران این سازمان؛ صرف انرژی و زمان جهت تبلیغ و حضور رسانهای اولویتی بالاتر از امر مدیریت داشت. مرور خروجیهای پورتال خبری سازمان، میتواند بازتاب روشنی از اندیشهی سطحینگر ایشان باشد. هر چه نباشد برای جلوهگری نزد مدیران دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و بهتر دیده شدن در خبرگزاری اختصاصیشان –فرینا-؛ عکسها و تیترهای پرکشش، بهتر از گزارشها و عملکردهای واقعی به چشم میآیند. ویژهتر وعدههای گلدرشت و حرفهای عجیب که برای دورهای کوتاه، آن مدعیانِ خدمت بیمنت را سوژهی رسانهای میکرد. گزیری نیست اگر میان آنها مسابقهی خبرسازی و عشوهگری رسانهای راه افتاده باشد.
گویا مدیران تازه برآمده، قصد دارند بیشتر به رفع چالشها مشغول باشند و در اندیشهی پاسخگویی بهفایدهتر هستند. نشستها و رویکردهای پیش رو نشان میدهد چه اندازه این وعده به عمل نزدیک است.
آنگونه که معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند در حاشیهی نخستین میز خدمت گفته؛ «هدف از برگزاری این نشستها، آشنایی با مشکلات، خواستهها و ارتباط نزدیک با مردم ساکن در آبادان و خرمشهر است. به همین منظور ایجاد یک محیط آرام و مطمئن برای بیان خواستهها و مشکلات در نشستهای مردمی ادامه خواهد داشت و نتیجه آن به اطلاع و نظر مردم خواهد رسید.»
به اعتبار گفتهی محمد دلفی؛ این دست نشستها در روزهای آینده میتواند فرصت مغتنمی برای دسترسی مردم به مدیران منطقه آزاد و عبور از هزارتوی سنتی مردان مؤثر این سازمان باشد. چالش مدیران نوآمده در سازمان منطقه آزاد اروند، عجالتاً سنجش حوصله و تابآوری حضورشان در این قبیل نشستها و ارتباط «رو در رو» با «اربابان رجوع» خواهد بود. سنجهای که نتیجهاش در آیندهای بسیار نزدیک مشخص میشود. آیندهای که برای مسئولان، بسیار سریعتر از دیگر مردمان فرا میرسد...
مضاف بر همهی این کارویژههای اسکندری و یاران اگر در دورهی کنونی به اهمیت گزارشگری غیرتبلیغی و شفاف قدر داده شود و دادههای آماری پرنظم و دقیق منتشر شوند؛ اعتمادهای رفته، باز خواهند گشت. پیشقدم شدن سازمان در چنین روندهای شفافیتزا، کمترین رهاوردش خلاصی از پیگیری طرحهای پرهزینه و دردسرسازی چون «تحقیق و تفحص» خواهد بود!
پایگاه خبری آبادان خبر اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.