احمد امیریفرهنگی

نقد و تحلیل یک پژوهش ادبی؛
تحلیلی بر نشانه‌های تصویری شعر دهه چهل و پنجاه اثر احمد امیری

یک استاد فلسفه هنر در نشستی تخصصی، کتاب «بررسی نشانه‌های تصویری شعر دهه چهل و پنجاه ایران» اثر احمد امیری را ضمن ستایش، به چالش کشید و پیشنهاداتی برای تقویت آن ارائه داد.

آبادان خبر _ کتاب «بررسی نشانه‌های تصویری شعر دهه چهل و پنجاه ایران» اثر احمد امیری، در یک گفتگوی تخصصی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، این اثر به عنوان یک پژوهش مهم که پیوندی میان نقد ادبی، نشانه‌شناسی و مطالعات فرهنگی برقرار کرده، تحلیل شد.

این کتاب با تمرکز بر شعر شاعران جریان‌ساز آن دوره، نشان می‌دهد که چگونه «تصویر» از یک آرایه ادبی ساده فراتر رفته و به زبانی مستقل برای بیان تجربه‌های اجتماعی و فلسفی تبدیل شده است. احمد امیری در این پژوهش، نقش عناصر برگرفته از حافظه جمعی و فولکلور مانند پرنده، رودخانه و درخت را در شکل‌گیری جهان‌بینی شاعران آن دوره برجسته می‌کند.

دکتر مهدی قدیانی، استاد فلسفه هنر، در تحلیل خود با اشاره به ارزش این نگاه نوآورانه گفت: «این کتاب توانسته زاویه دیدی نو به شعر آن دوره ارائه دهد؛ زاویه‌ای که تصویر را نه صرفاً یک عنصر زیبایی‌شناختی، بلکه یک نشانه فرهنگی و اجتماعی تحلیل می‌کند.»

این استاد دانشگاه در عین حال به برخی کاستی‌ها نیز اشاره کرد و افزود: «با وجود نگاه دقیق، بخشی از مباحث کتاب دچار کلی‌گویی است.»

وی پیشنهاد داد که در چاپ‌های بعدی، دامنه پژوهش به فولکلور مناطق مختلف ایران گسترش یابد و با افزودن نمایه‌ای از تحولات معنایی نمادها، عمق تحلیلی کتاب افزایش یابد.

در مجموع، این اثر با وجود برخی نقاط قابل بهبود، به عنوان یک منبع قابل اتکا برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به درک عمیق‌تر نشانه‌های تصویری شعر معاصر ایران معرفی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا